Firma Gulfstream Aerospace Corp. ogłosiła w ostatnim tygodniu, że produkcja ostatniego egzemplarza samolotu G650 została oficjalnie zakończona. Samolot ten przejdzie do następnej fazy procesu kompletacji w zakładzie Gulfstream w Appleton przed dostawą zaplanowaną dla jednego z klientów jeszcze w tym roku.
Gulfstream został nagrodzony prestiżową nagrodą Robert J. Collier Trophy w 2014 roku za rozwój rodziny odrzutowców biznesowych G650, które zapoczątkowały nową erę osiągów, bezpieczeństwa i wydajności w lotnictwie biznesowym. Od 2008 r. do lutego 2025 r. wyprodukowano łącznie 598 maszyn tego typu. Do momentu prezentacji wersji G700 i G800 był to największy i najdroższy samolot w ofercie amerykańskiej wytwórni.
- Od momentu powstania G650 i G650ER stały się standardem branżowym, za którym podążają wszyscy inni, przekraczając ostatnio oszałamiającą liczbę 1 miliona godzin lotu. Oprócz niezliczonych wyróżnień programu i ponad 125 światowych rekordów prędkości, innowacje wprowadzone wraz z formą, dopasowaniem i precyzyjnym procesem produkcyjnym G650 położyły podwaliny pod dzisiejszą flotę Gulfstream nowej generacji - powiedział Mark Burns, prezes Gulfstream.
Rodzina samolotów osiągnęła wiele rekordów, takich jak okrążenie kuli ziemskiej w 2015 r. z zaledwie jednym przystankiem; ukończenie najdalszego i najszybszego lotu odrzutowcem biznesowym w historii, kiedy G650ER
poleciał z Singapuru do Tucson w Arizonie w 2019 r., a także wykorzystanie samolotu w misji „
One More Orbit” w 2019 r., uznanej przez Guinness World Records za osiągnięcie najszybszego w historii okrążenia Ziemi zarówno wokół bieguna północnego, jak i południowego.
- Chociaż będzie to ostatni wyprodukowany G650, wysokie wykorzystanie floty i niezawodność oznaczają, że samoloty te będą służyć klientom przez dziesięciolecia. Podobnie jak w przypadku każdego samolotu Gulfstream, którego produkcja się zakończyła, nasze zespoły obsługi klienta i zarządzania programami będą nadal badać, rozwijać i wdrażać zaawansowane technologie i ulepszenia do modernizacji, takie jak Honeywell Primus Epic Block 3, ogłoszony w lipcu ubiegłego roku, oraz szybki Internet Starlink, ogłoszony w październiku 2024 - dodał Burns.
Legendarna rodzina samolotów nadal odgrywa aktywną rolę w inicjatywach testowania lotów i zrównoważonego rozwoju Gulfstream. Wyposażony w silniki Rolls-Royce BR725, samolot służył jako pionierska platforma dla pierwszego w branży lotu wykorzystującego w 100 proc. zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) w 2022 r.
Nowy G800 następcą rodziny G650
Zupełnie nowy
Gulfstream G800 o bardzo dużym zasięgu został zaprojektowany jako następca kultowej rodziny G650 i oferuje większą wydajność, efektywność i komfort kabiny. G800 oferuje zasięg 8 tys. mil morskich / 14,8 tys. km przy 0,85 Macha i 7 tys. mil morskich / 12,9 tys. km przy 0,90 Macha. Napędzany silnikami
Rolls-Royce Pearl 700 o dużej sile ciągu oraz skrzydłem i wingletem zaprojektowanym przez Gulfstreama, wprowadzonym w modelu Gulfstream G700, charakteryzuje się również zwiększoną wydajnością paliwową i większymi możliwościami lotów.
G800 na nowo definiuje, co oznacza szybsza podróż Gulfstreamem i oferuje jeszcze większą oszczędność czasu dzięki imponującemu zasięgowi przy dużej prędkości. Posiada także w 100 proc. świeże, nigdy nie recyrkulowane powietrze oraz wiodącą w branży kabinę z 16 panoramicznymi owalnymi oknami Gulfstream.
G800 jest również wyposażony w wielokrotnie nagradzany Gulfstream Symmetry Flight Deck, z pierwszymi w branży aktywnymi przyciskami sterowania i najszerszym wykorzystaniem technologii ekranu dotykowego. Ponadto samolot posiada systemy Combined Vision System (CVS), w tym zarówno Enhanced Flight Vision System (EFVS), jak i Synthetic Vision System (SVS) na podwójnym wyświetlaczu (dual HUD), aby zwiększyć świadomość sytuacyjną i bezpieczeństwo załogi kokpitowej.